Wednesday, April 30, 2008

Blog from Dewan Rakyat

I post this blog from my chair in the Dewan Rakyat chamber. This is the 1st day for debate on the Royal Address. The morning session was eventful which everyone will read in the papers tmrw. I tried to seek clarification from the speech of the MP for Bintulu who is supporting the motion proposed by Ong Ka Ting. He did not allow me.

He was speaking on the issue of Petronas. I tried to get him to state his stand on whether he supports the proposal to raise the oil royalty for Sabah and Sarawak and to distribute the profits for all Malaysians.

Will have no chance to speak for at least another 2-3 sittings days. As of now, it is only the 3rd speaker - the Opposition Leader Datin Seri Wan Azizah. Will fight for the chance to speak.

2 comments:

sbantan said...

sorry yb,the first day of parliment was a disgrace. if like that to continue, the voters might reconsider their voting decisions.The opps mp are no better than bn.thank you.

coalminecanary said...

Yb Loke, merujuk kpd ucapan yb pada 8 may 2008 yang saya ikuti melalui youtube, saya tertarik dgn hujah YB mengenai penghapusan tol dari Seremban ke K Lumpur.
Seperti yang YB sedia maklum, ramai penduduk Negeri Sembilan khasnya Seremban yang berulang alik ke tempat kerja mereka di KL. Majoriti menggunakan perkhidmatan bas mahupun komuter. Tetapi terdapat juga golongan pekerja yang memerlukan mereka menggunakan kenderaan persendirian, kerana tempat kerja golongan ini tidak mempunyai akses perkhidmatan pengangkutan awam, mahupun mereka yang terpaksa pergi bekerja lebih awal dan pulang lewat malam(sesudah waktu perkhidmatan bas tamat).
Saya akui ini merupakan aspek mikro, tetapi boleh dilihat di lebuhraya bahawasanya penduduk Seremban lebih banyak menggunakan lebuhraya Sban-KL ini.
Kalau tidak silap, dahulu kerajaan negeri pimpinan Datuk Mohd Hassan juga ada menguar-uarkan slogan 'Kerja di K Lumpur, Tinggal di Seremban'. Dan juga cadangan utk memasukkan Seremban sebagai sebahagian Lembah Kelang.
Dengan cara ini juga, pembangunan Seremban juga dapat dipesatkan kerana saya rasakan selama 30 tahun saya di Seremban, iaitu sejak lahir, Seremban ini merupakan sebuah bandar yang lesu dan penduduknya juga lesu.
Saya amat berharap agar YB Loke dapat memperjuangkan utk menghapuskan tol dari Sban-KL ini. Saya yang bawak kereta Satria Neo ni pun ulang alik dah kena isi minyak minimum RM30, tol ulang alik RM14.40. RM50 dah tiada makna...
Ingin juga dinyatakan di sini bahawa saya merasakan ucapan YB di parlimen sangat bernas dan teruskan dgn usaha YB untuk berjuang bagi kepentingan rakyat.