Thursday, May 8, 2008

Breakdown of university students in Malaysia


The Higher Education Minister answered my question through written reply on the numbers of undergraduates in local public universities in breakdown according to the different races :

Total undergraduates (2007) : 382,997

Bumiputra - 79.7%
Chinese - 12%
Indian - 3.2%
International - 3.7%

Is this a real reflection of the country's population? The government stressed that all admissions to public universities are based on meritocracy but the fact is we still have different type of examinations for students who applied to public universities. Most non-Bumi students have to go through STPM which is 100% exam-orientated system while 90% of the places in matriculation programs are reserved for Bumi students. Matriculation is a semester-based system and is relatively easier to pass and score good grades.

3 comments:

Unknown said...

Anthony, this is usual.
We are not treated fairly.
Selection criteria to universities never been transparent enough.

For us as non bumi, we need LUCK...

Please, do something to change this. We need CHANGE.

Thanks.

penyokong PAS said...

YB, ini semua system yang diperkenalkan oleh UMNO/BN. Jika YB menuntut agar pembahagian sama rata pasti akan menjadi bahan cerita oleh BN untuk menakutkan rakyat dan memecah belahkan perpaduan rakyat. Akhirnya BN yang terus menang dan yang kalah adalah PAKATAN RAKYAT / BA / Pembangkang.

YB perlu berhati-hati dan banyak bersabar. Yang lebih penting bagaimana hendak tumbangkan BN dalam pilihanraya yang akan datang.

Selepas PAKATAN RAKYAT berjaya memerintah negara, barulah boleh kita berusaha melakukan perubahan berperingkat-peringkat, secara sistematik. Setiap kaum mahukan jaminan KEADILAN dan TIADA PENINDASAN.

Kaum yang lemah perlu dibantu, kaum yang kuat perlu hulurkan bantuan. Barulah kita boleh bina negara dan rakyat yang bersatu hati dengan keikhlasan bukan kerana takut, wang dan kebendaan..

Hidup PAKATAN RAKYAT...!

levent said...

1st,thanks for supported mrs.liew cancer charity funds on sunday at kheng lai food court...
2nd,as i mentioned about this issue during conversation with YB("Breakdown of university students in Malaysia") on tat day,my opinion is tat...
kerajaan harus tegas dengan menetapkan satu piawai tetap kepada setiap ipta(kecuali bumiputra university)supaya pengambilan pelajar adalah berdasarkan keseluruhan markah di mana 70% akademi dan 20% ko-korikulum SERTA 10% temu-duga tanpa pengiraan kuota mengikut bangsa dan sebagainya.
Kaedah tersebut bukan sahaja dapat membaiki criteria masa kini terutama cara pengambilan pelajar yang tidak telus penuh dan keliru,malah kaedah ini juga "membangkit" pelajar STPM untuk memberikan perhatian kepada kepentingan sukan dan cara interaksi
dengan pihak lain.Kaedah temuduga sebagai faktor pengambilan pelajar juga penting.Komunikasi amat penting dalam globalisasi,serdangkan kebanyakan pelajar Malaysia masih menggunakan kaedah "Ingat",iaitu hanya menghafalkan isi kandungan dalam buku rujukan dan tidak memahami istilah dan mesej yang hendak disampaikan kepada mereka....