Friday, March 27, 2009

MB Negeri Sembilan patut melepaskan jawatan!

Kenyataan media oleh Pengerusi DAP Negeri Sembilan merangkap Ketua Pembangkang DUN Negeri Sembilan Loke Siew Fook pada Jumaat, 27 Mac 2009 di Seremban.

Datuk Seri Mohamad Hasan patut melepaskan jawatan Menteri Besar Negeri Sembilan

Walaupun pemilihan pucuk pimpinan sesebuah parti sepatutnya tidak ada kena-mengena dengan pihak luar, namun oleh kerana kedudukan UMNO masih sebagai parti pemerintah maka ia memberi kesan kepada barisan kepimpinan Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri yang diterajui oleh UMNO. Itu antara sebabnya pemilihan Timbalan Presiden UMNO menjadi satu persoalan yang begitu penting di kalangan rakyat kerana pemimpin yang terpilih juga akan menyandang kerusi Timbalan Perdana Menteri. Begitu juga jawatan-jawatan Menteri Kabinet.

Saya mengucapkan syabas kepada Datuk Shahrir Samad kerana beliau menghormati pendirian dan prinsip bahawa sekiranya beliau telah ditolak oleh perwakilan partinya sendiri, maka adalah tidak sesuai untuk beliau terus menyandang jawatan Menteri. Justeru, keputusan beliau untuk melepaskan jawatannya dalam Kabinet adalah tepat dan sesuatu yang patut dihormati oleh semua pihak.

Saya juga berasa terkejut dengan kegagalan Datuk Seri Mohamad Hasan untuk mempertahankan kerusinya dalam Majlis Tertinggi UMNO. Sekiranya keputusan oleh perwakilan partinya ialah menolak peranan beliau dalam kepimpinan parti, maka ini ialah seolah-olah satu undi tidak percaya ke atas beliau.

Untuk mengelakkan sebarang perebutan kuasa dalaman yang akan menjejaskan kestabilan politik di Negeri Sembilan dan memberi impak negatif ke atas ekonomi, maka langkah yang terhormat untuk Datuk Seri Mohamad Hasan ialah mengikut jejak langkah Datuk Shahrir Samad untuk melepaskan jawatan beliau sebagai Menteri Besar Negeri Sembilan.

.

1 comment:

Anonymous said...

YB,

But none of the Parti Korup Malaysia err... I mean BN candidates are part of the Ahli MT.

Does that mean all of them must resign their exco seat as well?

Would move a motion of no confidence against ADUN Rantau at the next ADUN sitting then?

P130 voter.