Tuesday, February 17, 2009

Transport Minister's reply on KLIA East@Labu

Below is the answer I received from Parliament. You can draw your own conclusion on how flip flop the BN government is! I'm more confused after reading the answer whether the project is still on or otherwise. "The government agreed to the project but yet to make a final decision"... what does it mean?

Soalan:

Loke Siew Fook (RASAH) minta MENTERI PENGANGKUTAN menyatakan secara terperinci mengenai projek Lapangan Terbang LCCT KLIA East@Labu dan apakah justifikasi pelaksanaannya dari sudut pandangan Kerajaan Persekutuan dan siapakah yang akan menanggung perbelanjaan untuk membina infrastruktur sistem jaringan pengangkutan seperti landasan penghubung ERL dan sebagainya.

Jawapan:

Untuk makluman Ahli Berhormat Rasah, walaupun Jemaah Menteri telah bersetuju dengan cadangan pembinaan LCCT Labu baru-baru ini, namun keputusan muktamad masih belum dibuat lagi sama ada cadangan projek ini diteruskan atau sebaliknya. Ini kerana kajian yang lebih terperinci dan menyeluruh sedang dijalankan bagi memastikan projek ini benar-benar sesuai dan memberi faedah kepada rakyat dan Negara. dalam hubungan ini pandangan dan komen dari Jabatan dan Agensi Kerajaan, pihak-pihak swasta, pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan, serta individu-individu sememangnya diambilkira agar keputusan muktamad yang dibuat kelak adalah merupakan keputusan yang tepat.

Projek Pembinaan LCCT baru yang dicadangkan di Labu merupakan satu projek penswastaan. oleh itu, kos pembinaan projek akan dibiayai speenuhnya oleh pihak swasta iaitu AirAsia Berhad. ini termasuk kos connectivity yang melibatkan pembinaan jalanraya dan rel keretapi ke LCCT tersebut. Manakala tentang pembinaan bangunan terminal serta lain-lain bangunan berkaitan dengan pengurusan lapangan terbang, syarikat swasta berkenaan perlu mematuhi segala piawaian serta peraturan operasi sesebuah lapangan terbang termasuk mendapatkan lesen-lesen yang berkaitan yang dikawal oleh Kementerian Pengangkutan.

Sekiranya projek ini dipersetujui dan dilaksanakan kelak, Kementerian Pengangkutan akan terlibat dari segi memastikan bahawa LCCT tersebut mematuhi segala piawaian dan peraturan pengurusan lapangan terbang serta semua urusan sistem kawalan trafik udara dan prosedur bagi pengendalian penumpang serta passenger transfer yang telah ditetapkan oleh International Civil Aviation Organization (ICAO)
.

5 comments:

Anonymous said...

AirAsia and the current BN/UMNO government will definitely ruined the competitiveness of KLIA vs Changi if the project at Labu is implemented. Needless to say, KLIA is still far behind Changi.

It is such a strange proposal when KLIA is so near and yet to achieve it's full capacity. It doesn't matter if the Labu project is privately funded or otherwise, it will be Malaysia's lost to Singapore.

So much so for AirAsia 'good corporate citizenship. It will be a sell-out of the country and the tax payers money.

yk said...

As much as I would like to have the LCCT Labu to be built in my homestate, I still think that it is best to build the LCCT next to the current KLIA terminal. I really think this is the most economical and sensible thing to do.

The only reason AirAsia took it into their hands to initiate building LCCT Labu is because if MAHB in charge building the LCCT within KLIA, it may take for forever to materialize. Time is of utmost importance to AirAsia with their rapid expansion plan.

So, to me, the best way for the government to tackle this issue is to let AirAsia be at helm in building a new LCCT terminal within KLIA. I would expect there to be issues with MAHB but these need to be thrashed out if we're to make this work.

Anonymous said...

Sepanjang saya tahu projek tersebut telah dimansuhkan berikutan pertemuan Air Asia , Malaysia Airport Berhad dan kerajaan. Air Asia telah diberi ruang untuk beroperasi di Lcct Sepang dengan pengurangan cukai lapangan terbang.

Tiba tiba kerajaan memutuskan kabinet telah bersetuju dengan pembenaan LCCT Labu. Yang menghairankan saya mengapa kajian terperinci tidak dilakukan sebelum mendapat presetujuan kabinet . Jadi selama kini kabinet meluluskan sebarang projek dahulu baru kajian terperinci dilakukan. Akibatnya banyak projek yang telah siap menjadi projek gajah putih kerana tak dapat digunakan dan nilai kos sering bertambah.

SCHK said...

Did OTK know this is the answer from his staff?....

Or shall the fella being charge under OSA? Because he disclosed how the cabinet making decision; approve first then only study.....

And from how the cabinet work, shall we trust then anymore? Later they might agree on a lot things, but after you have done, they will say sorry we have yet to finalise...

Chan said...

we should urge Negeri Sembilan MB to resign over his wrong doing... he should have not giving such a big disappointment... first of all, he lauded his voice saying that the new KLIA will be built in in Labu and he was so proud of himself.. he shouldn't doing this...