Thursday, July 17, 2008

New Digital Funduscopic Camera for Klinik Kesihatan Rasah

Below is the answer from the Minister of Health, Dato' Liow Tiong Lai to my debate during the mid term review of 9th Malaysia Plan on health issues:

"Yang Berhormat bagi Rasah ada membangkitkan tentang perlunya kementerian membeli sebuah peralatan digital funduscopic camera di samping menyediakan sistem pendaftaran secara elektronik, e-registration di Klinik Kesihatan Rasah memandangkan sistem pendaftaran sedia ada yang dilakukan secara manual menyebabkan pesakit tepaksa menunggu lama.

Untuk makluman Yang Berhormat, kementerian sedang dalam proses perolehan mesin, digital funducospic camera bagi menggantikan mesin manual yang telah rosak untuk keperluan para pesakit diabetes. Kementerian juga menyedari waktu menunggu yang lama di Klinik Kesihatan Rasah di mana jumlah kedatangan pesakit adalah dianggarkan sejumlah 800 hingga 1200 orang sehari. Sehubungan dengan itu kementerian akan mengkaji tentang kegunaan sistem pendaftaran digital ini bagi memudahkan bagi pesakit mendapatkan rawatan dalam tempoh waktu yang sewajarnya."

2 comments:

OMGGosh said...

YB Loke

Kudos for your effort . Health Minister say it is in progress on buying it ,New Digital Funduscopic Camera.

Well you can see the need to highlight it but our ex-MP Rasah Datuk Goh Siow Huat from 2004 till 13Feb 2008 did nothing much for Rasah Parliament . Ex-MP Rasah Datuk Goh Siow Huat did not even hightlight on not enough police manpower in Rasah Jaya.

Did ex-MP Rasah Datuk Goh Siow Huat ZZZzzzzz thru from 2004 till 13Feb 2008 in Parliament.

I did not waste my vote on voting you , YB Loke.

Anonymous said...

personally i feels this "new digital funduscopic camera" should not limit to only negeri sembilan , rest of 12 states should also have......